De liefde voor mode zat er altijd al in bij Bita Moghaddam, eigenaresse van damesmodezaak Bel Fiore aan de Rijksstraatweg. Toch was het een hele carrièreswitch toen ze koos voor een eigen winkel. Bita vertelt: “Ik kom oorspronkelijk uit de medische wereld. Jarenlang werkte ik – met veel plezier trouwens- als medisch analist, maar de passie voor mode was altijd aanwezig. Zelf lekker shoppen, mooie combinaties maken en anderen advies geven: ik was er altijd al mee bezig.”
Veel kleuren, rijke printen, mooie materialen en een goede pasvorm: Bita kiest alleen kleding die ze zelf ook mooi vind. “Ik kan geen kleding verkopen die ik niet mooi vindt. Dat wil nog niet zeggen dat ik het zelf ook zou dragen. Sommige kleding zou ik zelf nooit aandoen, maar staat prachtig bij een ander. Het moet gewoon kloppen en degene die het draagt moet zich er fijn in voelen. Ik zie vrij snel of iets bij iemand past of niet.”
De merken die Bel Fiore in de collectie heeft, zijn dan ook een weerspiegeling van Bita haar voorkeuren en smaak. Zo verkoopt ze Twin-Set, een Italiaans merk dat vrijwel iedereen kent. Bita: “Dit merk is zó goed, ik koop het zelf ook al jarenlang. Het was een van de eerste merken die ik binnenhaalde.”
Maar ook Gustav, Oakwood en Notes du Nord zijn merken waar de klanten positief op reageren. Daarnaast geeft Bita graag Nederlandse ontwerpers een kans. “Dante6 is bijvoorbeeld een Nederlands merk. De ontwerpster is nog niet eens zo lang bezig, maar ook zij doet het zo goed! De jonge meiden vinden Yeez Louise en Plein Publique erg leuk. Als beginnend ondernemer is het voor mij logisch om deze jonge ontwerpers een kans te geven.
Bel Fiore opende op 14 september 2018 haar deuren aan de aan de Rijksstraatweg 175. In de drie maanden voorafgaand aan de opening werd de ruime winkel verbouwd en opnieuw ingericht door Jann Interieur uit Haren. Bita: “Zij hebben zo ongelooflijk hard gewerkt en het resultaat is zo mooi geworden! Dat mag best even gezegd worden.”
Vóór ze begon met Bel Fiore had Bita geen enkele opleiding gevolgd voor het modevak. Haar eigen gevoel voor mode en persoonlijke ervaringen waren haar enige kennis. Daarom heeft ze in Parijs een grote stoffenfabriek bezocht, waar ze veel materiaalkennis opdeed. Die basiskennis komt nog dagelijks van pas. Haar beide medewerkers Fiona en Kim volgden beide wel een mode-opleiding, maar hun eerlijkheid en gevoel voor styling vindt Bita nog veel belangrijker.
“We volgen de trends en houden van de modewereld. Die kennis delen we graag met onze klanten. Maar we zijn daarbij wel eerlijk. Als we vinden dat iemand een andere keus moet maken, zeggen we dat. Ook als dat nadelig voor ons uitpakt. We bouwen liever vertrouwen op bij onze klantenkring, dan dat we móeten verkopen.”
Sinds ze zelf een modewinkel heeft, kijkt Bita anders tegen het vak aan. Ze vertelt: “Het is veel zwaarder werk dan ik had gedacht! Zowel fysiek als mentaal moet je heel flexibel zijn. Er komt zoveel bij kijken en er is zoveel te leren. Ik heb echt nieuw respect gekregen voor mensen die in een winkel werken. Zij hebben heel veel kennis nodig.”
Maar het werk biedt ook veel voordelen: “Het is prettig om zelfstandig te zijn en je bedrijf te zien ontwikkelen. Het is als bij het opgroeien van een klein kindje. Iedere mijlpaal geeft veel voldoening. Bovendien is het leuk om er altijd mee bezig te zijn. Ik haal nu overal mijn inspiratie vandaan en kijk bijvoorbeeld tijdens reizen heel anders naar mijn omgeving. Geen dag is hetzelfde en ook de trends en seizoenen brengen iedere keer weer wat nieuws. De wereld is ook zo groot. Wat inspiratie betreft hoeven we ons de komende twintig jaar niet te vervelen!”