Jarenlang was Pim Albronda de eigenaar van Bruna Haren. Momenteel is het bedrijf geen franchise, maar valt het bedrijf onder het hoofdkantoor van Bruna.
Het aanbod aan diensten en producten is enorm groot in de Bruna. Boeken, lectuur, kantoorartikelen, tijdschriften, loten voor de loterij, sigaretten, cadeauartikelen en wenskaarten zijn zomaar een aantal van de producten die het bedrijf verkoopt. Daarnaast is het een Post.nl locatie en kun je er terecht voor pasfoto’s.
“Het concept van de Bruna is uniek.” Aldus Pim. “Nergens ter wereld vind je een soortgelijke winkel. Eigenlijk is het een ratjetoe aan producten, met als enige gemene deler dat vrijwel alles voor vrijetijdsbesteding is. Toch past het allemaal bij elkaar.”
Een andere belangrijke factor binnen de winkel is het postkantoor. Pim: “Iedereen moet vroeg of laat een keer naar het postkantoor. Voor de postbussen, om een pakketje te versturen of om een auto over te schrijven. Online bestelde kleding past nooit. Dat moet soms wel drie keer teruggestuurd worden. Daardoor hebben we altijd traffic in de zaak. De Bruna staat dan ook midden in de samenleving. Iedereen komt hier. Sommigen zelfs dagelijks voor de postbussen.”
Al in de tijd van Pim was fulltime medewerker Marcel hét gezicht van de zaak. Pim vertelt: “We hebben meerdere medewerkers, maar de meesten werken parttime. Ik sta zelf ook niet altijd achter de toonbank, dus veel mensen denken dat Marcel de eigenaar is. Ze noemen hem Pim of vragen aan mij waar de baas is. Dat is absoluut niet erg. We vinden het wel grappig en doen weinig moeite het te veranderen.”
Bruna Haren zit op de hoek van de Brinkhorst en het Raadhuisplein. In februari 2006 begon Pim aan de overkant van de straat om een paar maanden later te verhuizen naar het huidige pand.
Service is een van de belangrijkste speerpunten van Bruna. “Ik kan elke dag wel een advertentie zetten in het dagblad, of in een lokale krant. Maar goede service is betere reclame en kost veel minder.”
“Laatst kwam iemand die een agenda van een boekhandel uit de stad dubbel had gekregen. Hij vroeg of hij hem hier mocht ruilen. Ik heb hem het geld gegeven om vervolgens een hele grote sticker met 50% korting op de agenda te plakken. Hij keek mij vreemd aan, dus ik vertelde dat bij mij de agenda’s al in de uitverkoop waren gegaan. Die meneer was hogelijk verbaasd dat ik hem toch het volledige bedrag had gegeven. Maar ik zie het zo: wat je terugkrijgt voor dat tientje, daar kan geen dure advertentie tegenop!”