Fashion, lifestyle, kids & kado, kom gezellig binnen bij Cato! Met de naam van de winkel en deze slogan zou je toch denken dat de eigenaar van deze gezellige winkel Cato heet. Maar niets is minder waar: Cato is opgericht door Lyse Koldijk uit Haren. Waarom dan toch deze naam? Lyse vertelt: “Ik wilde graag een persoonlijke naam, maar niet die van mezelf. Dat vond ik teveel voor de hand liggen. Cato vind ik een leuke, vrolijke naam die ook nog eens rijmt op kado. Het past gewoon helemaal bij de uitstraling en producten van de winkel!”
Lyse is niet onbekend met het ondernemerschap: met haar bedrijf Lyse Events organiseert ze onder andere grote events in de Martiniplaza. Ze is daardoor gewend zaken gelijk groots aan te pakken en mede daardoor kwam het plan voor Cato in relatief korte tijd tot stand. Lyse: Mijn zus heeft een winkel in Friesland en ik ging wel eens met haar mee op inkoop. Daardoor is er wat gaan kriebelen. Toch had ik geen concrete plannen tot ik zag dat dit pand te huur stond. Toen heb ik gelijk maar flink doorgepakt en gingen we na een paar weken al open!
De eerder genoemde slogan dekt goed de lading van wat je kunt vinden bij Cato: trendy damesmode, veel interieuritems en leuke cadeautjes voor zowel volwassenen als kinderen.” Lyse: Het is een conceptstore waar je lekker kunt ‘sneupen’. Hopelijk worden mensen iedere keer weer verrast als ze door de winkel lopen. Er is echt voor iedereen iets te vinden.”
De uitstraling van de winkel en de producten is overwegend rustig met af en toe een vleugje pit. Lyse: Tijdens de inkoop kies ik vooral voor items die ik zelf leuk vind en waarvan ik denk dat mijn doelgroep ze ook kan waarderen. Rustige tinten, warme materialen, goede en betaalbare kwaliteit. Maar dan wel af en toe met een lekker knalkleurtje ertussendoor of een bijzondere print. Voor de kinderen zorg ik voor een gevarieerd aanbod voor verschillende leeftijden en voor wat bij mijn kinderen goed werkt, zoals de boeken en knutselspullen van de bekende serie Het muizenhuis.
Lyse is niet per se gebrand op het voeren van bepaalde merken of één specifieke stijl. Ze vindt het wel heel leuk om producten van ondernemers uit de regio te verkopen. “Ik heb bijvoorbeeld leuke kaartjes met Groningse teksten en handgemaakte keramieken tegeltjes van een ontwerpster uit Heerenveen.” Daarnaast vind je bij Cato mode van Nederlandse merken als Fluresk, Amaya Amsterdam en jeansmerk Hommage to Denim.
De eerste tijd zal Lyse veel zelf in de winkel staan, samen met een vaste medewerker. Voor de langere termijn zoekt ze daar nog iemand bij, omdat ze naast de winkel ook haar events wil blijven organiseren. Lyse: “Die combinatie van werkzaamheden vind ik juist leuk en met de events ben je vooral in bepaalde periodes druk. Dat valt goed te combineren met de winkel.”
Cato is te vinden in de gezellige Kerkstraat en kijkt uit op de monumentale Dorpskerk. Lyse: “Ik vind dit echt een mooie locatie met een prettige sfeer. Er zijn veel mooie winkels in de Kerkstraat en leuke, actieve ondernemers. Het contact is nu al goed.”
Cato is te vinden op Instagram en mensen kunnen via dat kanaal gerust iets bestellen, maar verder rijken de online ambities van Lyse niet voor de winkel. Ze gelooft vooral in de kracht van de fysieke winkel: “Ergens naar binnen lopen en je laten verrassen is zoveel leuker dan bestellen. Natuurlijk: als je iets heel gericht zoekt kan je het online ook wel vinden. Maar juist met iets onverwachts thuiskomen waar je zelf heel blij van wordt of een ander blij mee maakt is veel leuker!”