Liefhebbers van mooie modemerken, kwaliteit en design hebben in Haren de keuze tussen nieuw en zo goed als nieuw. De Diva Haren verkoopt pre-loved designer clothing, oftewel tweedehands high-end damesmode van bekende merken als Marc Cain, Annette Görtz, Max Mara, HIGH, Caroline Biss, Repeat Cashmere, PAUW, Cambio, Fendi en Natan. Eigenaresse Janine komt oorspronkelijk uit het onderwijs, maar haar liefde voor mode maakte dat zij de overstap naar retail waagde.
Ze vertelt: “De kwaliteit van de materialen, de mooie afwerking en de goede pasvorm zijn voor mij redenen om te kiezen voor de exclusievere merken. Deze mode zit comfortabeler, is warmer, gaat veel langer mee en heeft mooiere details. Maar aan die kwaliteit hangt een prijskaartje. Toen ik jaren geleden in steden zoals Amsterdam zag dat er een bloeiende tweedehands markt voor mooie designstukken ontstond, kreeg ik het idee voor De Diva.”
De Diva verkoopt uitsluitend ingebrachte damesmode, schoenen en accessoires uit het hogere segment en passend bij de huidige trends en stijlen. Janine koos bewust niet voor vintage en retrokleding of outletpartijen. “Ik wil een duidelijke lijn, zodat mensen met de juiste verwachtingen binnen komen. Zowel bij degenen die kleding inbrengen als de bezoekers van de winkel voorkomt dat teleurstellingen.”
De ruim opgezette winkel biedt een groot aanbod voor modeliefhebbers van alle leeftijden. “Hier kan je wel een paar uurtjes doorheen snuffelen.” De rekken zijn overzichtelijk ingedeeld op kleur, maat en soort. De echte designklassiekers hangen aan de gouden rekjes van de gouden afdeling. Zo kan iedere vrouw gericht zoeken, want alle items zijn uniek en slechts in één maat verkrijgbaar. Dat maakt het winkelen ook wel weer spannend vertelt Janine: “Soms loop je binnen en vindt je niets, maar het gebeurt ook dat je met de handen vol mooie stukken staat. Het is een goede reden om vaker terug te komen, zodat je niet de pareltjes misloopt. Het aanbod wordt namelijk wekelijks aangevuld!”
De Diva werkt volgens een praktisch inbrengsysteem. Eigenaressen van mooie merkkleding brengen deze in en krijgen veertig procent van de verkoopprijs. Via een online systeem kunnen ze bijhouden wat er verkocht is en wat hun huidige saldo is. Dat saldo kan wekelijks contant of via de bank worden uitbetaald óf vrij besteed worden in de winkel.
Janine bepaalt de prijs op basis van de originele verkoopprijs. “Meestal geldt dat items voor een kwart van de originele prijs weggaan. Soms, bij een zeer hoge aanschafprijs, overleg ik met de eigenaresse of de prijs ook iets lager mag uitvallen. Anders wordt het onverkoopbaar.”
De verkoopperiode duurt drie maanden. Als het dan nog niet verkocht is, halen de eigenaars de items weer op of wordt het aangeboden bij een lokaal goed doel. Janine: “In Haren haalt kledingbank Maxima de kleding op. Zo weten we zeker dat het goed terecht komt.”
De Diva heeft niet alleen een vestiging in Haren, maar ook winkels in Zwolle en Sneek. In totaal werken er vijftien medewerkers bij het bedrijf. “De winkel in Haren is de grootste van de drie. Hier werken zeven dames van verschillende leeftijden die eerlijk advies geven en elkaar aanvullen met hun kennis van merken en trends.”
De kwaliteit van de ingebrachte stukken is heel hoog in Haren, dankzij het exclusieve modeaanbod in het dorp. Janine: “De doelgroep die in Haren shopt, komt speciaal voor de kwaliteit, expertise, service en exclusieve merken die het dorp te bieden heeft. Dat zien wij terug in het aanbod van ingebrachte stukken. Daardoor ontstaat een mooie wisselwerking tussen ons en winkels die de nieuwste collecties verkopen. Liefhebbers van bepaalde merken hebben meer keus en komen vaker naar Haren voor een dagje winkelen.”
In toenemende mate merkt Janine dat ook jongere meiden geïnteresseerd zijn in pre-loved designkleding. Door handige apps zoals Vinted en trends zoals de high-low mix is het besef gegroeid dat je designkleding en -accessoires niet alleen kunt gebruiken om een persoonlijke stijl te creëren, maar dat het ook nog eens bijdraagt aan een duurzamer wereld. Janine: “Het is natuurlijk een grote plus dat we op deze manier ons steentje bijdragen. Maar ik vind het vooral leuk om te zien dat ook jonge meiden kiezen voor duurzame merken en materialen. Grappig genoeg willen ze dat alleen niet zo hard delen met anderen. Een van onze jonge vaste klanten zei letterlijk: ik hou deze winkel mooi geheim. Anders zijn anderen me straks iedere keer voor!”