In de biologische supermarkt Ekoplaza vinden klanten alle producten die nodig zijn voor hun levensonderhoud en een gezonde levensstijl. Ook in de aangrenzende biologische bakkerij en lunchroom Verbeek staan verse, eerlijke producten op het menu.
Het echtpaar Henk Vos en Beika Petzinger starten in 1993 hun natuurvoedingswinkel in winkelcentrum de Brinken. Daarvoor werkten ze bij de biologische groothandel in Marum. Beika was eind jaren zeventig al op zoek voedingsmiddelen zonder geur-, kleur- en smaakstoffen. Samen met een groep gelijkgestemden kochten ze dit elders groot in. Henk: “Wij willen ons steentje bijdragen door meer gezonde voeding onder een groot publiek te brengen. Eerst was onze motivatie een schoner milieu voor de kinderen. Inmiddels zijn de kleinkinderen de grootste inspiratiebron.”
In de biologische supermarkt Ekoplaza vinden klanten alle producten die nodig zijn voor hun levensonderhoud en een gezonde levensstijl. Van groenten, fruit en zuivel tot en met cosmetica, verzorgingsproducten en huishoudelijke middelen. Alle producten en zelfs de winkel zijn biologisch gecertificeerd.
Henk vertelt: “Bij ieder nieuw product vragen wij ons af of het past bij onze criteria. Is het biologisch geproduceerd, met respect voor de telers? Zitten er geen onnodige suikers in? Waar komt het vandaan? Een Chinese bloemkool kan wel biologisch zijn, maar laat een grotere ecologische voetafdruk achter dan wanneer hij hier uit de buurt komt. Snoep staat vaak stijf van de suiker en bevat een extreem laag fruitgehalte. Klanten die hier hun boodschappen doen, kunnen er op rekenen dat wij daar naar hebben gekeken.
Natuurlijk hebben Henk en Beika ook te maken met dillema’s. Neem bijvoorbeeld de plastic soep in de zeeën. Henk: “Veel van de plastics zitten in verzorgingsproducten zoals cosmetica. Na het uitspoelen stromen die via het riool de zee in. Gelukkig wordt hier bij Ekoplaza veel aandacht aan besteed en komt het niet meer voor.
Verpakkingen hebben op dit moment de hoogste prioriteit. De Ekoplaza keten is als eerste supermarkt wel al geheel BPA-vrij. Deze chemische stof wordt veel gebruikt om het plastic van verpakkingsmiddelen elastischer te maken. Maar we zijn nog niet klaar. Ons uiteindelijke doel is het volledig vervangen van plastic door natuurlijke en composteerbare alternatieven. Zo werken we op de groenteafdeling al met volledig composteerbare verpakkingen.
Henk en Beika begonnen in 1993 in het overdekte winkelcentrum de Brinken op 75 m2. Inmiddels hebben ze het naastgelegen én het pand ertegenover bij de winkel getrokken en is de supermarkt meer dan 400 m2 groot. Leuk detail: de winkel bestaat dus uit twee delen en klanten moeten daardoor het voetpad ‘oversteken’ om de gehele winkel te bezoeken.
In 2020 werd de winkel uitgebreid met biologische bakkerij en lunchroom Verbeek. Ook hier staan verse, eerlijke producten op het menu en kunnen gasten zich zowel binnen als buiten op het terras laten verwennen met een plantaardige cappuccino of een glutenvrije lunch. Ook is er een leuke kinderhoek voor de kleinsten.
Zoals gezegd leverde de zoektocht naar verantwoorde voedingsmiddelen de basis voor het huidige bedrijf. Henk en Beika hebben inmiddels kleinkinderen en opnieuw gemotiveerd om de volgende generatie te voorzien van schone producten. Henk: “Wij snappen hoe moeilijk het is om keuzes te maken met het huidige voedselaanbod. De commercie maakt ons dagelijks wijs dat chips, frisdranken en fastfood geschikt zijn voor kinderen, terwijl je kinderen kunt leren – met vallen en opstaan – dat onbewerkte, vezelrijke voeding lekker en gezond is.
“Bij ons persoonlijk staat voeding op nummer 1. Het is belangrijker dan een groot huis of een nieuw bankstel. We nemen onze verantwoordelijkheid voor onszelf en de toekomst van de kinderen en dat willen we ook uitdragen. Voor velen is voeding een sluitpost, iets wat ook nog even moet. Onze klanten, en dat zijn er gelukkig steeds meer, zien gezonde voeding juist als de basis van een fijn leven. Voor ons is het inspirerend om hier dagelijks mee bezig te zijn. Het is de moeite waard om bewust te consumeren.”
Gelukkig denken steeds meer mensen er net zo over als Henk en Beika. Daardoor heeft Ekoplaza al jarenlang een heel gevarieerd soort klanten en groeien de natuurvoedingswinkels nog steeds. Henk: “Vroeger was je blij met een winkel van 75 m2. Tegenwoordig zijn de meeste winkels al 400 tot 600 m2 groot. Ik verwacht dat binnen nu en tien jaar de bestaande winkels door ontwikkelen en worden uitgebreid met verse, hoogwaardige maaltijden. Maaltijden die zowel ter plekke als thuis gegeten kunnen worden.
”Qua service en technologische ontwikkelingen staat de verantwoorde supermarkt ook niet stil. Met de Ekoplaza app kunnen consumenten gemakkelijk betrouwbare informatie over producten krijgen én online een bestelling plaatsen. Voor mensen met weinig tijd zijn de maaltijdboxen van Ekomenu een uitkomst.
Dankzij de – nog steeds – groeiende interesse voor biologische en verantwoorde producten is het mogelijk voor Ekoplaza om in te spelen op de huidige behoeftes en eenzelfde service te bieden als gewone supermarkten. Toch zal de winkel nooit mainstream worden aldus Henk. “Reguliere supermarkten gaan uit van rendement. Dat vinden wij ook belangrijk maar mag nooit leidend zijn. Iedere keer weer kiezen we voor duurzaamheid en onze verantwoordelijkheid daarin. Brengt het mij in de richting die ik koester? Dát is de vraag die je jezelf iedere keer moet durven stellen.”