De eigenaar van Fietsshop Haren is Erna Lambeck. Zij nam de zaak over van haar werkgever. Toen had ze al een hele carrière bij dit bedrijf erop zitten. Ooit begon ze als stagiaire in het filiaal in Groningen, om op haar tweeëntwintigste door te groeien als bedrijfsleider in Haren. Inmiddels is ze alweer zo’n kleine tien jaar de eigenaar van de fietsenspeciaalzaak in Haren.
Fietsen, e-bikes, kinderfietsen, onderdelen, fietsaccessoires en regenkleding: noem het maar op en het wordt verkocht in Fietsshop Haren. Vooral de fietsaccessoires zijn populair. Denk hierbij aan fietshelmen, manden en kratten voor op de fiets, fietstassen en kinderzitjes. Maar ook de traditionele accessoires zoals bandenplaksetjes, fietspompen en fietsbellen verkopen goed. Klanten zijn vaak verbaasd over het grote aanbod regenkleding in de winkel. De kleding van Happy Rainy Days is in die categorie populair.
De Fietsshop heeft een groot assortiment Batavus, Gazelle en Sparta fietsen in huis. Van alle modellen staat een showmodel in de winkel, maar van veel exemplaren is ook nog een andere variant beschikbaar in de ruime loods achter het pand. Daar staat ook de vele kinderfietsen van de Fietsshop. Erna: “Veel mensen weten niet dat we nog meer fietsen verkopen dan degenen die in de winkel staan. In de loods hebben klanten nog eens keuze uit zo’n honderd fietsen. Bovendien is er een webshop in de maak voor fietsen en fietsaccessoires.”
Een groot deel van de werkzaamheden vindt plaats in de werkplaats. De hele dag door worden hier grote en kleine reparaties uitgevoerd. Van het vervangen van een standaard, storingen in een e-bike tot en met een complete onderhoudsbeurt: Erna en haar medewerkers zijn er de hele dag druk mee.
Toen Erna nog bedrijfsleider was, werkten ze vanuit een pand aan de Rijksstraatweg. Vlak voor de overname verhuisde het bedrijf naar de Meerweg, het huidige pand. Volgens Erna is dit een prima locatie. “Hier komen veel mensen langs. Ze wippen daardoor makkelijk even binnen. Dat er parkeerplaatsen naast de winkel zijn is ook handig. Zeker met het in- en uitladen van fietsen. Het enige dat ik nog wel zou willen is dat de fietsen in de loods zichtbaarder zijn voor voorbijgangers.”
Erna bedient samen met twee allround medewerkers de klanten in de winkel én de werkplaats. Daarnaast is er nog een leerling, die de fietsopleiding volgt. Vooral in de zomermaanden is het druk in de Fietsshop. Soms beginnen ze in die periode wat eerder, dan kunnen ze even doorwerken in de werkplaats vóór de winkel opengaat. Erna: “We hebben een leuk team en kunnen goed met elkaar opschieten. Mijn vaste medewerkers werkten net als ik al voor de vorige eigenaar.”
Het grootste gedeelte van de fietsreparaties wordt ingepland. Maar er komen ook vaak spoedopdrachtjes tussendoor. Even een pedaal erop zetten of een fietslampje vervangen. Als het onverhoopt toch wat langer gaat duren, kan de gestrande fietser een leenfiets meekrijgen. “We proberen altijd mee te denken met de klanten. Dat is soms wel eens lastig, want waar eindigt adviseren en begint verkopen? Sommige mensen vinden het fijn als we direct kleine reparaties uitvoeren zoals een binnenband vervangen, maar anderen stellen het niet zo op prijs. We bellen wel altijd als een reparatie duurder uitvalt en we attenderen klanten bijvoorbeeld op een slechte achterband door dat op de bon te zetten.”
“Wij willen de klanten natuurlijk zo goed mogelijk helpen. Daarvoor komen ze hier. De concurrentie met online merk je gerust, maar de service die wij bieden hebben zij niet. Laatst zei een mevrouw het nog: “Oh, ik ben zo blij dat ik hier altijd even terecht kan.” Afgelopen zomer hadden we hier mensen die met hun ligfiets op vakantie waren. Er was iets stuk en gelukkig hadden wij net een gaatje om het probleem op te lossen zodat ze verder konden. Achteraf kregen we een grote ‘Bedankt’ kaart. Kijk, dat is natuurlijk heel leuk want mensen hóeven dat niet te doen. Dat ze toch die moeite nemen zegt wel wat.”
Klanten spreken vaker hun waardering uit over Fietsshop Haren. Aan de muur hangt een collage die twee tevreden fietsers maakten na hun fietstocht van Haren naar Saintes Marie de la Mer. Daarop de tekst: “2000 km, zonder technische problemen, dankzij de voortreffelijke, voorbereidende ondersteuning van het enthousiaste team van Fietsshop Haren.”
Samen met andere fietsenzaken in het land heeft Erna meegeholpen met de totstandkoming van hun eigen merk e-bike: Lugano. Omdat mensen niet meer wijs worden uit het grote aanbod e-bikes heeft een collectief professionals dé ultieme fiets samengesteld op basis van de wensen en ervaringen van hun klanten.
Erna: “de Lugano heeft nét die ene motor die het minste geluid maakt, een sportief frame, de remmen die veel dealers aanbevelen, comfortabele handgrepen… Het is een fiets die aan heel veel wensen tegemoet komt. Maar toch blijft dit ook een persoonlijke keuze hoor. Het handigste is langs komen en aanwijzen wat je mooi vind. Spreekt een fiets je aan? Probeer hem dan gewoon. Dat werkt het allerbeste!”