HA-Juweliers onderscheidt zich van de concurrentie met gerenommeerde merken die elders in de regio niet te vinden zijn. De juwelier kiest daarbij niet voor trendproducten, maar juist voor items die de persoonlijkheid van de klant benadrukken.
Harold Mulder en Johan Leyendijk – de eigenaren van HA-Juweliers – brengen gezamenlijk ruim 50 jaar aan ervaring mee in het bedrijf. Ze kennen elkaar dan ook uit het vak. In 2010 namen ze de bestaande juwelier in Haren over en sindsdien voorzien ze heel Noord-Nederland van exclusieve merken sieraden en horloges.
HA-Juweliers onderscheidt zich van de concurrentie met gerenommeerde merken die elders in de regio niet te vinden zijn. Ze kiezen daarbij niet voor trendproducten, maar juist voor items die de persoonlijkheid van de klant benadrukken. Uiteraard hebben alle producten een hoge kwaliteit in materiaalsoorten, stijl en afwerking.
De horloges van Zwitserse merken als Armin Strom, Longines, MeisterSinger, Baume & Mercier, Oris, Frederique Constant, Ebel, Rado en Tissot staan bekend om hun precisie en vakmanschap. Daarbinnen zijn de variaties eindeloos. Harold en Johan vertellen: “Wat we vaak zien zijn klanten die kiezen voor een automatisch of mechanisch horloge. De uurwerken zijn bij dat soort horloges vaak zichtbaar in de horlogekast. Vooral mannelijke klanten vinden het leuk om te zien hoe het werkt. De horloges worden ook weer iets kleiner ten opzichte van een aantal jaren terug.”
HA Juweliers heeft een grote collectie juwelen van merken zoals Bron, Roos 1835, Tirisi, Bigli, Schoeffel, Nanis, Georg Jensen, Lapponia en het prachtige diamantmerk Noor. De sieraden van deze merken zijn eigentijds en toch klassiek, met mooie stenen en diamanten ingelegd in goud. Harold en Johan: “De laatste jaren verkochten we veel sieraden met roségoud, nu zie je dat geel goud weer wat meer terugkomt.”
Johan en Harold durven af en toe tegen de stroom in te zwemmen en plannen te maken die vernieuwend zijn voor de branche. Zoals bijvoorbeeld het organiseren van evenementen. “We nodigen regelmatig iemand uit die meer kan vertellen over bepaalde producten. Bijvoorbeeld de designer van het merk. Het is altijd leuk voor onze klanten om eens van iemand anders advies te krijgen dan van ons.”
“We hebben ook wel eens een oorbellen ontbijt georganiseerd. De gasten konden lekker ontbijten aan onze grote tafels en ondertussen op hun gemak de oorbellen die op tafel uitgestald lagen bekijken. Normaal liggen ze natuurlijk altijd in de vitrines, maar nu konden ze de oorbellen bekijken en passen zonder er om te hoeven vragen.”
De juweliers werken graag samen met andere ondernemers als het gaat om evenementen. Samen met Flashman Haren organiseerden ze al eens het Fashion & Watches evenement en één keer per jaar pakken ze flink uit met een tweedaags evenement in het Paviljoen van de Dame aan het Paterswoldse meer.
Harold en Johan zijn onderscheidend in de keuzes die ze maken, waardoor ze ook een klantenkring hebben die zich onderscheid in hun persoonlijkheid, stijl en manier van leven. Johan: “Wij maken duidelijke keuzes bij alles wat we doen en dus ook in het soort producten die we verkopen. We zijn bijvoorbeeld niet trendgevoelig en verkopen alleen topmerken. Daardoor weten klanten wat ze aan ons hebben.”
Na al die jaren vertellen Harold en Johan nog steeds gepassioneerd over hun vak. “We zijn beide gewoon enthousiast over onze producten! Bovendien deel je vaak mooie momenten in het leven van anderen. Bijvoorbeeld een vader die samen met zijn zoon een horloge uitzoekt voor zijn 18e verjaardag. Dat is heel speciaal.”
Het pand van HA-Juweliers aan de Rijksstraatweg is makkelijk te herkennen aan het portiek met de prachtige etalages. Iedere zes weken zorgt de etaleur voor een nieuwe, stijlvolle etalage. Harold: “De thema etalages zijn het leukst om te maken. De meest bijzondere vond ik persoonlijk de etalage ter gelegenheid van de inhuldiging van Willem Alexander en Maxima; die was gedecoreerd met antiek zilver en Delfts blauw.
De oorbellen, ringen, colliers en horloges van HA-Juweliers kunt u trouwens ook online bekijken. Sinds 2017 heeft het bedrijf een nieuwe website met geïntegreerde webshop. Waarbij de webshop voornamelijk als een verlengstuk van de etalage dient. Harold en Johan vertellen: “De meeste mensen oriënteren zich in de webshop, maar komen uiteindelijk toch naar de winkel. Ze willen de producten eerst zien, voelen en omdoen voordat ze besluiten het product te kopen.
De juwelierszaak heeft een uitgebreid netwerk van specialisten zoals horlogemakers, goudsmeden, ontwerpers en zetters tot hun beschikking en daarmee kunnen ze naast allerhande reparaties ook aan speciale wensen van hun klanten voldoen. Zoals het omsmelten van oude sieraden om daarvan een eigentijdser ontwerp te laten maken.
Soms wordt de lat wat hoger gelegd voor de heren en moeten zij op zoek naar zeldzame items. Harold vertelt: “Ik ben nu op zoek naar iemand die voor een klant een roségouden slavenarmband kan maken van anderhalve centimeter dik. Dat is technisch gezien heel moeilijk. Ik heb ‘m dus ook nog niet gevonden. Dat geeft niet, het is een leuke uitdaging!”