Karin de Jong, filiaalmanager van de Hema Haren, is weer terug op het oude nest. Al twee keer eerder werkte ze in de overbekende winkel aan de Brinkhorst. Ooit, ruim 15 jaar geleden, als assistent-filiaalmanager, later ook al eens in dezelfde functie als nu. Zoals ze het zelf lachend zegt: “Ik kom altijd terug!”
Karin werkt al 28 jaar voor het internationale bedrijf. Ze begon haar loopbaan bij de Hema in het centrum van Groningen. Ze vertelt: “Wat ik mooi vind aan het concern is dat je de kans krijgt om je op te werken. De Hema is een trouwe, fijne werkgever.”
Voor degenen die het nog niet weten: bij de Hema koop je bijna alle producten die je dagelijks gebruikt. Van huishoudelijke artikelen tot sokken, van persoonlijke verzorging tot kantoorartikelen en van woonaccessoires tot etenswaren. Leuke cadeautjes koop je in de giftshop. Kortom, Hema heeft (bijna) alles wat je nodig hebt!
Maar de Hema staat om nog veel meer diensten bekend. De professionele fotoservice bijvoorbeeld. Maar ook de gordijnservice is een belangrijke afdeling binnen het bedrijf. Daarnaast speelt het warenhuis goed in op de diverse seizoenen. Bij Hema vindt je alles wat je nodig hebt rond de feestdagen en wie heeft er nou niet schoolspullen gekocht bij de start van een nieuw schooljaar?
Maar het allerbekendst zijn natuurlijk de rookworsten. Karin: “Ik weet niet anders dan dat de Hema bekend staat om de rookworsten. Ze worden nog steeds heel veel verkocht. Inmiddels zijn er ook andere varianten, zoals de magere rookworst en een pittige. Die worden ook goed verkocht, hoewel het nooit het niveau van de traditionele rookworst ontstijgt.”
Het filiaal in Haren draait met 11 medewerkers en 1 stagiaire. Doordat er steeds meer geautomatiseerd wordt, zijn er minder mensen per filiaal nodig dan vroeger. Maar er zijn evengoed altijd meerdere mensen aanwezig aldus Karin: “Het blijft toch mensenwerk. Bovendien komen de klanten naar een winkel voor de medewerkers. Dan willen ze die zien ook.”
De medewerkers kunnen in principe alle werkzaamheden verrichten, maar uiteraard hebben ze ook hun voorkeuren. Karin vertelt: “We hebben één mannelijke medewerker in dit filiaal. Hij heeft meer interesse in de hardware dan in mode. Dan laat je hem niet de beha’s vervangen, terwijl een ander bij de lampen bezig is. Je moet wel plezier in het werk hebben!”
“Het is belangrijk dat het onderling gezellig is. Dat werkt prettiger en straal je uit naar de klanten. Een van de manieren om dat te bereiken is om je waardering uit te spreken. Dan kom je al een heel eind! Het aansturen van de medewerkers is heel leuk om te doen.”
“Maar het allerleukste is het contact met de klant. Soms vragen oude mensen wel eens of ik ze even kan helpen en dan zeg ik: natuurlijk! Het is mijn werk! Ik ben het soort filiaalmanager die het leuk vindt om mee te werken. Niet om alleen maar op kantoor te zitten. In een grote Hema kan dat niet, daarom vind ik dit ook zo’n leuk filiaal!”
“De Hema in Haren was één van de eerste kleinere ‘buurthema’s’ die in het noorden geopend werd.” Aldus Karin. “Vóór die tijd kon je alleen in de grotere dorpen en steden terecht. We zijn echt naar de mensen toe gegaan.” In 2017 werd het pand verbouwd. Karin: “De kleinere filialen hebben nu een indeling in belevingswerelden. Dus speelgoed bij de kinderkleding in de wereld kinderen en herensokken bij de boxershorts in plaats van bij de damessokken. Je ziet dat mensen dat prettiger vinden. Heren hoeven nu niet meer de hele winkel door. Ze vinden alles bij elkaar en nemen daardoor makkelijker iets mee.”
Inmiddels is het bedrijf in diverse Europese landen actief. Onlangs werden zelfs meerdere vestigingen in Dubai geopend! De winkels heten in alle landen hetzelfde, maar de uitspraak is natuurlijk overal anders. Zo spreken ze in Spanje over de Gèmma en in Dubai over de Hayma.
“Weet je wat ik ook leuk vindt aan werken voor de Hema? De directie bestaat voor een groot deel uit vrouwen. Bovendien hebben we geen hoofdkantoor maar een support-office. Dat houdt in dat zij ons ondersteunen om het uiteindelijk voor de klant zo prettig mogelijk te maken. Ze zien ons als interne klanten. De filosofie is dat je het samen moet doen. We hebben elkaar nodig om de klant op nummer 1 te kunnen zetten. Als Hema doen we dat heel knap vind ik.”