Herman de Vries Mode

Dames

Herman de Vries Mode staat bekend om zijn grote jassencollectie. Ze hebben zelfs de grootste collectie van Haren en omgeving! Onder andere van merken als Lebek, Junge, Reset en modieuze regenkleding van het Nederlandse merk Happy Rainy Days.

Herman de Vries Mode

Dames

Rijksstraatweg 187 D-E
9752 BE Haren

Plan je route

Openingstijden

Maandag
13.00 - 17.30
Dinsdag
09.30 - 17.30
Woensdag
09.30 - 17.30
Donderdag
09.30 - 17.30
Vrijdag
09.30 - 18.30
Zaterdag
09.30 -17.00

Wie?

In 1998 namen Peter-Paul en Atie de Vries de damesmodezaak over van de ouders van Peter-Paul. Zijn vader – naamgever van het bedrijf – Herman de Vries had toen al jarenlang succesvolle modebedrijven in Groningen, Leek en Balk gehad. Peter-Paul houdt zich bezig met het zakelijke gedeelte, Atie is meer actief op de werkvloer.

Wat?

Herman de Vries Mode staat bekend om zijn grote jassencollectie. Ze hebben zelfs de grootste collectie van Haren en omgeving! Jassen, jacks, mantels, coats: de modezaak heeft het allemaal in huis. Onder andere van merken zoalsLebek, Junge, Reset en modieuze regenkleding van het Nederlandse merk Happy Rainy Days.

Maar het bedrijf verkoopt meer bekende merken waaronder Enjoy, Dreamstar, Tence, Betty Barclay, Gerry Weber, Frank Walder en Rabe. Bij de inkoop kiezen ze voor zowel modieuze kleding als de wat klassiekere items. Atie enPeter-Paul vertellen: “Leeftijd zegt niet zoveel meer in de mode. Zowel moeder als dochter kunnen hier goed slagen. Mode voor de oudere doelgroep wordt ook steeds draagbaarder en comfortabeler. Eigenlijk veel sportiever dan pakweg 10 jaar geleden.”

Doordat de winkel vrij groot is, heeft de klant heel veel keus. “De merken hebben allemaal een eigen pasvorm. Als het ene merk niet geschikt is voor onze klant, kunnen we vrijwel altijd een vergelijkbaar alternatief zoeken. Moet er iets passend gemaakt worden dan biedt de coupeuse uitkomst. “Boven de winkel is een naaiatelier. Daar kan de coupeuse bijvoorbeeld broekspijpen inkorten, naadjes verleggen of schoudervullingen plaatsen.” Kortom: bij Herman de Vries Mode grijp je niet snel mis!

Hoe?

Maar het echtpaar doet niet alleen zijn best om de klanten tevreden te houden. We doen het samen, “Veel klanten willen geadviseerd worden. Onze verkoopsters zijn zeer kundig en behulpzaam. Ze kennen de klanten goed. Iedereen is bij ons gelijk en daardoor functioneren we goed als team. We proberen onze medewerkers dus zo lang mogelijk bij ons te houden. De meesten die komen gaan gelukkig niet meer weg. Lachend: pas als ze met pensioen gaan stoppen ze hier.”

Waarom?

“Een van onze grootste prioriteiten is service bieden.” Vertellen Peter-Paul en Atie. “Ervaren en deskundige verkopers kunnen dat. We hebben liever dat mensen tevreden de deur uitgaan met niets dan dat we iets opdringen.” Peter-Paulvult aan: Eén keer iets verkopen is niet zo moeilijk, maar vaker iets verkopen is de kunst.

“Hierdoor hebben we al jaren veel vaste klanten. Sommige oudere klanten kunnen niet goed meer naar de winkel komen. Wij geven dan kleding op zicht mee aan bijvoorbeeld de dochter. Dat kan doordat we na al die jaren een band hebben opgebouwd met die klant. Wij halen heel veel voldoening uit dankbare klanten. Ook als we na een geslaagde winkelsessie samen met de klant nog even nagenieten met een kopje koffie. Dat is zo leuk!”

Waar?

Ruim 45 jaar geleden nam Herman de Vries een bestaande modezaak aan de Rijksstraatweg in Haren over. Pas jaren later gaf hij zijn eigen naam aan het bedrijf. Toen was het pand nog kleiner. In 1999 namen Peter-Paul en Atie de zaken over en werd de winkel in Groningen gesloten en samengevoegd met de winkel in Haren die daarvoor werd uitgebreid naar zijn huidige oppervlakte van 250 m2.

In 2012 is de zaak nog grootscheeps verbouwd. Het interieur kreeg een metamorfose en er kwam onder andere een andere pui en een lift voor degenen die slechter ter been zijn. Het stel vertelt: “We wilden graag een mooie, lichte en heldere winkel. Dat is goed gelukt. Er zijn geen donkere hoeken meer in de zaak. Daardoor springen de kleurrijke collecties er uit. Want uiteindelijk maakt de kleding het verschil.”

Verder?

De grote klantenkring van Herman de Vries Mode wordt op de hoogte gehouden door middel van mailingen. Zo krijgen ze bijvoorbeeld twee keer per jaar een uitnodiging voor de Mode Flitsen die Peter-Paul en Atie organiseren. “Tijdens de Mode Flitsen laat een mannequin de nieuwste trends en kleuren van het seizoen zien. Daarbij krijgen ze een hapje en een drankje geserveerd. Op die manier brengen we op een gezellige manier de nieuwe collectie onder de aandacht.”

Daarnaast hebben ze een eigen spaarsysteem voor hun vaste klanten. “Bij iedere aankoop krijgt de spaarder punten. Als ze 200 punten hebben krijgen ze een waardebon van 25 euro. Dat werkt heel goed, mensen vragen geregeld hoeveel punten ze al hebben.” Maar bovenal ziet het echtpaar het als een stukje beloning voor al die trouwe klanten.

Locatie

Andere bedrijven