Beddenspecialist Homan staat bekend om zijn vooraanstaande en zelfstandige beddenmerken. Geen ‘One size fits all’ maar onafhankelijk advies en een groot assortiment merken zoals Auping, Hästens, Schramm, Ergosleep, Vispring en Mline.
De vijfde generatie Homan is inmiddels geboren maar voorlopig staat Rubert Homan nog alleen aan het hoofd van het familiebedrijf Homan Slapen in Haren. Sinds 2001 is hij al de vierde generatie Homan die de vooraanstaande beddenspeciaalzaak leidt. Zijn vader Dick, opa Jan en overgrootvader Reinder – de oprichter van het bedrijf – gingen hem voor.
Rubert vertelt: “We bestaan al meer dan honderd jaar en dat bestaansrecht is gebaseerd op vertrouwen. Homan is hier in de regio een gerenommeerde speciaalzaak waar klanten nog terecht kunnen voor onafhankelijk advies. Vroeger waren er meer van dit soort zaken, maar die zijn allemaal overgenomen door ketens.”
De beddenspecialist staat bekend om zijn vooraanstaande en zelfstandige beddenmerken. Rubert: “Wij willen onafhankelijk advies geven en daarom voeren we meerdere merken zoals Auping, Hästens, Schramm, Ergosleep, Vispring en Mline. We geloven niet in ‘One size fits all’. De buurman kan heerlijk slapen op zijn bed, maar dat betekent niet dat het voor jou een goed bed is.”
De variatie in prijzen voor de bedden is enorm. “Je hebt bedden van tweeduizend euro, maar ook van veertig- tot zestigduizend euro. Zo gek kan het gaan. Ik heb wel eens iemand gesproken die de bedden van Hästens zo duur vond. Toen vergeleek ik het even met zijn auto van een paar ton. Ik zei: daar rijd je mee door de pekel en de viezigheid en je brengt er veel minder tijd in door. Tel daar je afschrijving nog eens bij op. Wat is dan duur?”
“Hästens is bovendien het enige bed waarbij mensen de slaapkamerdeur op een kiertje laten staan. Dat merk is door de herkenbare blauwwitte blokjes een statussymbool op zich. Maar het is vooral een heel goed bed die nog ambachtelijk, met de hand, gemaakt wordt in Zweden.”
Maar Homan verkoopt niet alleen bedden die gezien mogen worden. Klanten komen hier voor advies op maat. Soms echt letterlijk. Op de speciale testbedden van Ergosleep kunnen mensen hun slaap-DNA laten bepalen. De belangrijkste drukpunten – bij de schouders en de heupen – worden in de computer vastgelegd, waarna de lattenbodem zich automatisch aanpast. Op die manieren ervaren klanten het verschil in ondersteuning.
De matrassen, dekbedden en kussens die het bedrijf verkoopt zijn veelal opgebouwd uit natuurlijke materialen. Rubert laat bijvoorbeeld onder eigen specificaties dekbedden maken. “We hebben harde afspraken met de fabrikant waardoor ik precies weet wat er in zit. Je hebt bijvoorbeeld dekbedden met 100% dons en met 100% dons. Bij de één gaat het om echt dons met heel veel veerkracht, bij de ander om het restafval van dons met veel minder veerkracht. Onze private label dekbedden hebben precies de vulkracht en dichtheid van de tijk die wij goed vinden.
Homan Slapen kiest bewust voor bedrijven waarmee de lijntjes kort zijn: “Op Mline na verkopen wij alleen merken die helemaal zelfstandig zijn. Als ik iets moet weten over de bedden, kan ik de directie rechtstreeks benaderen. We hebben een goede band met onze leveranciers en het volste vertrouwen in elkaar. Dat vertrouwen kan ik weer doorzetten naar de klant.”
Eenzelfde vertrouwensband heeft Rubert met zijn medewerkers. “Ik heb ontzettend goede verkopers. Veel van hun zitten al jaren in het vak. Mensen die hier binnenkomen, willen goed en duidelijk advies. Ze willen zich niet meer laten leiden door een plaatje of een advertentie. Onze medewerkers kunnen dat advies geven. Misschien nog wel beter dan ik!”
Hoewel Rubert nog regelmatig op de werkvloer te vinden is, heeft hij steeds meer een managementrol gekregen binnen het bedrijf. “Ik heb hele trouwe medewerkers in de winkels. Sommigen werkten nog voor mijn vader. Vroeger had ik de ambitie om heel veel vestigingen te openen. Maar kundig personeel is niet zo makkelijk te vinden, vandaar dat ik zuinig op ze ben. Groei moet niet ten koste gaan van de gemoedelijkheid en het vertrouwen. De ambitie om te groeien is er nog steeds, maar alleen op de juiste manier.”
Overgrootvader Reinder Homan begon ooit in Haren met zijn beddenzaak. Achterkleinzoon Rubert heeft inmiddels in Assen het bedrijf uitgebreid met drie filialen. “In 2006 startte ik daar met Auping Plaza Assen. Sinds 2013 is Homan Slapen daarnaast gevestigd. In 2016 is dat pand weer uitgebreid met een Hästens shop-in-shop met eigen voordeur. In totaal hebben we nu 2000 m2 winkeloppervlak. Daarmee zijn we de grootste beddenspecialist van Noord-Nederland!”
Tijdens het gesprek komt de vergelijking een paar keer naar voren: ‘Wij van WC-Eend, adviseren… WC-Eend.’ Rubert gebruikt de bekende reclameslogan regelmatig om duidelijk te maken hoe groot de rol van marketing in deze branche is. “Veel mensen laten zich leiden door trends en marketing. Wij proberen daar doorheen te prikken en te laten voelen wat de verschillen zijn. Onafhankelijkheid en keuzevrijheid zijn daarbij erg belangrijk. Wij verkopen geen merken. Wij verkopen slaapcomfort.”