Ruim 48 smaken ambachtelijk gemaakt Italiaans schepijs, verse Italiaanse (ijs)koffie, smoothies, koffie to-go, softijs en milkshakes: IJssalon Italini biedt volop keus!
Emma Heideveld mag zich per 1 januari 2024 de trotse eigenaar noemen van IJssalon Italini in Haren. Ze leerde het vak gaandeweg in het familiebedrijf waar haar vader officieel eigenaar van was. Emma vertelt: “De kans om de salon over te nemen kwam op ons pad toen ik nog de opleiding Fashion en Interieurdesign volgde. Mijn broer Paul was op dat moment al een paar jaar eigenaar van Paul’s Snacks & Broodjes, een snackbar die hij had overgenomen van een familie uit Assen. Toen zij stopten met Italini, hebben we de kans gegrepen en die zaak ook overgenomen.”
“Het eerste jaar runde ik Italini samen met mijn zus. Ik wilde eerst mijn opleiding afmaken en was nog maar 19 jaar oud. Mijn zus is vanwege de liefde al snel gestopt en daardoor heb ik – met een steile leercurve – het vak grondig geleerd. Inmiddels zit de dagelijkse leiding mij in het bloed en vind ik het geweldig om te doen!”
De specialiteit van Italini is ambachtelijk Italiaans schepijs van de eigen ijsgroothandel Italini Gelato. Per dag worden er 48 smaken ijs verkocht in Haren, maar het assortiment is nog groter en daarom wordt er regelmatig gerouleerd met smaken. In het assortiment treft u verrassende smaken als limoncello, prosecco en ferrero rocher. Daarnaast zijn er veel smaken voor kinderen, zoals het welbekende blauwe smurfenijs.
Naast ijs verkoopt Emma verse smoothies, Italiaanse koffie van het merk Dolce Vita, milkshakes, softijs en een overheerlijke en populaire ijskoffie. Speciaal voor feesten en partijen verhuurt Italini een kleine ijsvitrine met ruimte voor vier soorten smaken ijs.
Italini is een echt zomerbedrijf. Emma: “We kunnen putten uit een grote groep jonge medewerkers die in de zomermaanden voor ons beschikbaar zijn. Hoeveel mensen er op een dag werken is erg afhankelijk van het weer. Als het mooi weer is, scheppen we ons met zes man bij wijze van spreken de blaren in de handen.”
De uitstraling van het bedrijf is jong en fris. Dankzij de jonge medewerkers, maar ook door het interieur en de hygiëne die het bedrijf nastreeft. Italini heeft een subtiel mediterraan tintje en als het zonnetje schijnt is de sfeer van een Italiaanse ijssalon compleet.
Italini is gevestigd in een mooi hoekpand, dat met zijn witte gevels een zomerse uitstraling heeft. “Een toplocatie met de hele dag zon.” Het is een mooi en gezellig plekje in Haren: “Op mooie dagen zitten veel bezoekers met hun ijsje in de zon voor de kerk. Dat is een leuk gezicht.”
Een ijssalon is vooral hard werken in de zomermaanden. Emma: “In de zomer draaien we op volle toeren, terwijl de winter een periode is om op adem te komen. Toch hebben we al verschillende dingen geprobeerd om ook in de wintermaanden open te blijven. Deze winter zet ik mijn oude opleiding in: ik open een pop-up giftshop met leuke seizoensitems voor jezelf of om cadeau te geven. Ook voor een heerlijk kopje koffie kunnen de gasten nog steeds terecht in de winter. We hebben een to-go luifel aan de zijkant van het pand gerealiseerd waarvandaan we binnenkort ook smoothies en koffie to-go aanbieden!”
Vanwege het seizoenskarakter hanteert Italini flexibele openingstijden. Bovenstaande openingstijden mogen als een richtlijn worden beschouwd.