Mitra Wijnalda Haren

Eten & drinken, delicatessen

Goed advies en persoonlijke aandacht, maar uiteraard ook het zeer uitgebreide assortiment zijn goede redenen om naar Mitra Wijnalda Haren te gaan!

Mitra Wijnalda Haren

Eten & drinken, delicatessen

Openingstijden

Maandag
11.00 - 18.00
Dinsdag
09.00 - 18.00
Woensdag
09.00 - 18.00
Donderdag
09.00 - 18.00
Vrijdag
09.00 - 21.00
Zaterdag
09.00 - 17.00

Wie?

De eigenaar van Mitra Drankenspeciaalzaak André Wijnalda is tevens naamgever van de enige full-service slijterij van Haren. Oorspronkelijk begonnen in de supermarktbranche, maar sinds 2000 al werkzaam voor Mitra en sinds 2013 – toen het bedrijf volledig overging op de franchiseformule – is hij eigenaar van de ruime drankenzaak en aandeelhouder van Mitra.

André vertelt: “Toen ik nog als bedrijfsleider in de supermarkt werkte, ontdekte ik in de borrelshop dat ik dit een heel interessant vak vindt. Ieder product heeft een verhaal. Dat maakt het leuk. Ik ben zelf bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in rum sinds ik daarmee in aanraking kwam op Cuba. Sindsdien klopt mijn rumhart wat sneller. Nog steeds gaan mijn vrouw en ik om de paar jaar naar de Caraïben en bezoeken we daar lokale distilleerderijen.”

Wat?

“Onze corebusiness is het verkopen van drank.” André vertelt het met een knipoog. “We verkopen meer dan 600 soorten speciaalbier, 350 soorten wijn, 300 soorten whisky en – dankzij die persoonlijke passie – 60 soorten rum. Ongeveer de helft van alle verkopen is gedistilleerd. Wijn en (speciaal)bier strijden een beetje om de tweede en derde plaats.”

De laatste jaren trekt André de aandacht met zijn eigen biermerk Borrie. In samenwerking met een lokale brouwerij uit Wildervank en biercafé de Pintelier uit Groningen ontwikkelt hij zelf de receptuur voor de diverse seizoenbieren die hij ieder jaar maakt. “Ik bedenk alles zelf, maar laat me wel inspireren door andere bieren en dranken. Iedere keer kies ik voor een ander procedé en een andere receptuur. Daardoor is geen enkel bier gelijk. Maar het brouwen en bottelen laat ik aan de specialisten over. ”

“De laatste was een limited edition, barrel aged quadrupel. Dat bier heeft 210 dagen gerijpt in een whiskyvat van Bunnahabhain. Van alle varianten houd ik zelf het eerste flesje waar ik het etiket opplak. Inmiddels bieden mensen al hoge bedragen voor flesjes die ze nog niet hebben in hun eigen verzameling!”

Verder verkoopt André al jarenlang andere Harense specialiteiten, zoals het Harens Klokje, het Harens Rondje en diverse ‘eigen’ likeuren zoals een limoncello, een koffielikeur en de Babbelaar die doet denken aan Liquor ’43. André: het zijn bekende likeursoorten, maar dan met een persoonlijke twist. Je hebt wel een bepaalde referentie nodig om het te kunnen maken. Dit soort specialiteiten doet het goed als cadeau of in relatiepakketten, maar staan ook in menig drankenkastje om thuis van te genieten.”

De Mitra in Haren is trouwens één van de weinige slijterijen die nog zelf de relatie- en cadeaupakketten maakt. “Het is best arbeidsintensief werk, dus veel slijterijen bieden het niet meer aan of hebben alleen standaard pakketten. Maar daardoor krijgen wij juist veel mensen uit de omgeving die hier deze persoonlijke pakketten kopen.”

Hoe?

Samen met een vaste medewerker en twee oproepkrachten biedt André iedere dag advies over het ruime assortiment in de winkel. “Ik vind het leuk om continu bezig te zijn met het samenstellen van een uitgebalanceerd assortiment. Het laatste jaar hebben we een aantal veranderingen doorgevoerd en er een paar mooie wijnen bijgekregen zoals Casa Amada uit Chili en Lyngrove uit Zuid-Afrika. Vaak begin je met één à twee van een familienaam en dan breid je later uit met een Reserva of Gran Reserva in het assortiment. Bij goede wijnen is de merkentrouw heel groot. Veel meer dan bijvoorbeeld bij jenevers.”

Waar?

André heeft een vrij grote drankenspeciaalzaak vergeleken met andere slijterijen. Om die reden – en waarschijnlijk de persoonlijkheid van de eigenaar – werd zijn winkel aan de Rijksstraatweg enkele jaren terug uitverkoren als opnamelocatie voor het RTL programma Food & Fit met Sybrand Niessen. Vanuit Hilversum kwamen ze een heel seizoen lang deze kant op. “Dat was leuk hoor. ’s Avonds hadden we opnamen en ik mocht dan wat vertellen over diverse dranken die ze bij de gerechten serveerden.”

“Ook de eerste opnames voor het YouTube-kanaal van Mitra vonden in dit pand plaats. Maar later zijn die toch naar de studio verplaatst. Er waren hier teveel achtergrondgeluiden door de weg voor de deur. Dat vond ik ook niet zo erg hoor. Het was best lastig en ik moest ellenlange stukken tekst onthouden. Maar het was wel leuk om mee te maken!”

Waarom?

Waarom gaan mensen nog naar een drankenspeciaalzaak en kopen ze hun producten niet gewoon bij de supermarkt? André vertelt: “De supermarkten verkopen ook goede wijnen en bieren. Maar wat je ziet is dat mensen daar geen uitleg krijgen en daardoor verkeerde keuzes maken. Hier krijgen mensen goed advies en persoonlijke aandacht.”

“Wij adviseren niet alleen over het soort drank, maar ook bijvoorbeeld over de hoeveelheid bij een feestje. Vaak gaan mensen niet alleen met het voor hun passende product naar huis, maar kunnen ze ook ‘het verhaal achter het product’ met anderen delen.”

Daarnaast heeft Mitra een party- en bezorgservice met onder andere 8 mobiele taps, statafels, barkrukken, spoelbakken en glazen. “Wij verhuren meer taps dan andere drankenzaken in de omgeving. Het komt regelmatig voor dat ze allemaal weg zijn in een weekend. Bovendien kan ongeveer een derde van de niet-verkochte drank weer terug. Daar zijn we vrij soepel in.”

Verder?

Persoonlijke aandacht krijgen de klanten ook in het proeflokaal, achter de winkel. Daar organiseert André regelmatig proeverijen. Bijvoorbeeld port-, whisky-, wijn- en bierproeverijen waar veel vaste klanten op afkomen. De ruimte wordt ook gebruikt voor vergaderingen en privéfeestjes voor bijvoorbeeld een vrijgezellenborrel. Veelal in combinatie met een thema of proeverij.

Inmiddels een terugkerende traditie is het oktoberfest. “Dat is altijd een groot succes. Aan het begin van het jaar zijn we al bijna uitverkocht voor het najaar. Ik laat een Oostenrijker overkomen, die werkt voor Beierse brouwerijen en het ‘fest’ enthousiast begeleid. Hij neemt een speciaal oktoberfest fust mee die na een proeverij van 6 biertjes traditioneel wordt aangeslagen voor het zevende biertje. Dat vat moet leeg, dus daarna blijft het nog lang onrustig in het proeflokaal…” Aldus een lachende André.

 

 

Locatie

Andere bedrijven