Parfumerie Douglas verkoopt parfum, eau de toilette, verzorgingsproducten en make-up van bekende merken zoals onder andere Lancôme, Chanel, Dior, Shiseido en Estée Lauder. Daarnaast haalden ze – als een van de eersten – het exclusieve merk Amouage in huis.
De eigenaren van Parfumerie Douglas en het naastgelegen Cosmé Lifestyle zijn Lex Grevink en zijn vrouw Ilse. Het echtpaar heeft hun zilveren jubileum mogen vieren en zijn ook zakelijk gezien al meer dan achttien jaar een team. Naast hun bedrijven in Haren runnen ze ook nog een Cosmé Lifestyle in Hoogeveen en openden ze onlangs een derde filiaal in Roden.
Voorheen waren ze zelf nog erg actief op de werkvloer, maar sinds de uitbreidingen werken ze beide meer op de achtergrond. Tenminste… dat is de bedoeling. Want als het zo uitkomt, draaien ze beide gewoon mee in de winkels.
Parfumerie Douglas verkoopt parfum, eau de toilette, verzorgingsproducten en make-up van bekende merken zoals onder andere Lancôme, Chanel, Dior, Shiseido en Estée Lauder. Daarnaast haalden ze – als een van de eersten – het exclusieve merk Amouage in huis. De producten van dit luxe parfumhuis worden wel omschreven als ‘een westerse geur, met een oosterse sfeer en Arabische ingrediënten.’ Het merk wordt op slechts zo’n 35 verkooppunten in het land verkocht.
In de parfumerie bevindt zich ook de beautysalon, waar met de producten van Dior gewerkt wordt. Veelgevraagde behandelingen zijn momenteel Lash Lifting voor een open, frisse blik en Brow Treatments voor perfecte wenkbrauwen. Tijdens koopavonden worden er vaak make-up workshops gegeven in de winkel. Soms gaat de winkel speciaal voor vriendinnengroepen open in de avonduren.
Lex en Ilse zijn in Emmen begonnen in de parfumbranche. In 2001 namen zij in Haren Parfumerie Harms over die toen nog in het pand van Pauls Snacks en Broodjes aan de Rijksstraatweg zat. In 2006 verkochten ze hun bedrijf in Emmen en in datzelfde jaar verhuisden ze naar het huidige pand aan de Brinkhorst, de straat waar volgens Lex “de mensen echt winkelen.” De naam werd toen veranderd in Cosmé Parfums en Beauté. In 2014 sloten ze zich aan bij de Douglas franchise.
In de parfumerie werken ongeveer zeven medewerkers. Dat het een plezierig bedrijf is om te werken blijkt uit het feit dat meerdere medewerkers er al lange tijd werken. Een van de dames werkte er al toen Lex en Ilse het bedrijf overnamen. Een ander is ooit in Emmen begonnen als stagiaire. Zij is “nu weer terug op het oude nest.” Volgens twee van de medewerksters is het “altijd gezellig” in de parfumerie. “Alles kan en mag zolang het met beleid gebeurd.”
“Dat klopt” zegt Lex: “Ik heb geen zin om politieagentje te spelen. We zijn een klein team, iedereen weet wat hij moet doen. Doordat we onze mensen veel vrijheid geven, nemen ze meer initiatief. Als vanzelf pakt iedereen de taken op die bij ze passen. Iedereen is namelijk goed in iets. De één maakt prachtige opstellingen in de winkel, de ander is goed in inkoop. Wij versterken dat alleen maar. Daardoor is de sfeer goed en dat merken de klanten ook weer. Het heeft een sneeuwbaleffect.”
Op één vlak zijn de medewerkers wel allemaal gelijk. Ze beschikken allemaal over een uitgebreide vakkennis. Lex: “Nieuwe medewerkers krijgen een basistraining bij álle merken. Daarna volgen nog de gevorderdentrainingen. Weer bij álle merken. Daarnaast zijn er ieder jaar de zogenoemde nouveauté trainingen waarbij ze alles leren over de nieuwste producten van een merk. Dit betekent dat het voor iemand die 25 uur in de week werkt, zo’n 1,5 jaar duurt voor ze alle kennis in huis heeft.” Met andere woorden: de medewerkers weten waarover ze praten.
Het is simpel volgens Lex: “Kennis is macht. Qua prijzen kun je niet onderscheidend zijn. Dat verlies je altijd. Maar als je prijzen gelijk zijn met wat er online gebeurd, kun je wel onderscheidend zijn op je kennis en je service.”
“Wij helpen onze klanten altijd netjes. Met een persoonlijke ‘touch’. We begeleiden de klant bij het gehele aankoopproces. Dus niet advies van juffrouw A over een luchtje, naar juffrouw B voor een lippenstift, vervolgens afrekenen bij juffrouw C en alles netjes laten inpakken door juffrouw D. Dat zie je in de stad veel, maar niet bij ons.”
De relatie met veel vaste klanten is erg goed. Een van de medewerksters vertelt: “De sfeer is vaak gezellig met de vaste klanten. Je kent elkaar en weet wat de voorkeuren zijn. Dat werkt heel prettig en is voor beide partijen fijn.”
Voorbeeld van die goede relatie én de uitstekende service van het bedrijf is het verhaal van een oudere mevrouw die op een dag niet kon komen voor haar gebruikelijke behandeling. Haar rijbewijs was verlopen en ze moest de verplichte keuringen nog doen. Lex heeft haar toen opgehaald, tot vóór de deur gebracht en haar daar – als een soort koningin – laten uitstappen. Na afloop werd ze weer keurig thuisgebracht. Deze vipbehandeling hebben ze later nog een paar keer herhaald. Volgens Lex was het “een kleine moeite.” En de mevrouw in kwestie? Zij heeft inmiddels haar rijbewijs weer terug en kan weer zelfstandig naar de salon komen…