Pearle Opticiens

Wie?

Anne Douwsma is samen met zijn vrouw eigenaar van Pearle Opticiens in Haren. Door zijn ziekte Multiple Sclerose kan Anne niet meer alles zelf doen, maar gelukkig heeft hij een vast en ervaren team naast zich staan. Anne vertelt: In september ’98 kreeg ik de diagnose. Het proces gaat langzaam, maar het gaat wel door. Door de MS kan ik niet meer alle handelingen verrichten. Hele dagen werken lukt ook niet meer. Maar ik vind het nog te waardevol om te stoppen. Zolang het kan, ga ik door.”

Wat?

Pearle is een landelijk bekende opticien, waar klanten terecht kunnen voor brillen, contactlenzen en zonnebrillen van uiteenlopende merken zoals Ray-Ban, Versace, Tommy Hilfiger, Fossil, Armani en Calvin Klein. In de categorie zonnebrillen is het merk Polaroid bekend en is Serengetti “het neusje van de zalm” aldus Anne.

De grote kracht van Pearle is de klanttevredenheid. Die wordt door middel van klanttevredenheidsonderzoeken getest. Anne: “Pearle heeft een formule die een breed publiek aanspreekt. Een groot gedeelte van de markt wordt door ons verzorgd. Het bedrijf staat bekend om zijn goede aanbiedingen, garanties en service.”

Het bedrijf zit bovenop de trends. Twee keer per jaar gaat de inkoopafdeling naar toonaangevende beurzen in Parijs en Milaan waar de laatste trends in monturen en materialen te zien zijn. Daarnaast verkoopt Pearle diverse merken die uit zichzelf al trendsettend zijn, zoals de monturen van de grote modehuizen.

Hoe?

Bij Pearle Opticiens Haren is altijd een gediplomeerd opticien aanwezig om oogmetingen te verrichten. “Je hoeft dus geen afspraak te maken om bijvoorbeeld contactlenzen te laten aanmeten. Alle diensten zijn zes dagen per week beschikbaar. Dat is lang niet overal zo.” Aldus Anne.

Een ander pluspunt van de optiekzaak is de goede sfeer waar de klanten in terecht komen. Binnen het team worden veel grapjes gemaakt en er zijn regelmatig gezellige uitjes en borrels met elkaar. “Het moet natuurlijk niet te veel op werk gaan lijken”, wordt er gegrapt. Op een iets serieuzere noot: “Landelijk gezien maakt Pearle al veel reclame. Wij vullen dat onder andere aan met Social Media. Maar we steken onze energie liever in de bestaande klanten en een goede sfeer hoort daarbij.”

“Deskundigheid is een vanzelfsprekendheid waar de klanten gewoon vanuit mogen gaan. Wij onderscheiden ons door de persoonlijke aandacht die we hebben voor onze klanten. We hebben allemaal een dienstverlenende instelling. Regels zijn belangrijk, maar een tevreden klant is belangrijker. Dat is altijd onze insteek.”

Waarom?

“Het is fijn om mensen te helpen met hun zicht. Om oplossingen te kunnen bieden. De omgang met mensen maakt dat het vak nooit saai wordt.” In de loop der jaren maakte het team het regelmatig mee: dankzij hun diensten ging er letterlijk een wereld open voor de klanten.

“Het komt voor, dat mensen jarenlang rondlopen met slechte ogen. Zo kwam eens een meisje van 18 jaar voor een eerste oogmeting. Ze had al min drie en wist niet wat ze zag. We hebben zelfs wel eens iemand binnen gehad die bij een eerste oogmeting al min acht en min vier had. Hoe kan het gebeuren hè? Met min 2 wordt het na 50 centimeter al snel minder met je zicht.”

Verder?

De toekomst van het bedrijf is “helder”, grapt Anne. We worden allemaal steeds ouder en dus zullen er altijd mensen zijn die op een gegeven moment last krijgen van oogproblemen, door ziektes zoals staar. “Wij spelen nu een kleine rol binnen het opsporen en verhelpen van oogproblemen. Een hele dankbare rol, want als wij hier iets ontdekken en iemand dankzij een doorverwijzing naar de oogarts weer beter zicht krijgt is dat natuurlijk heel mooi. Door de technologische ontwikkelingen wordt die poortwachtersrol straks alleen maar groter.”

Maar ook op andere vlakken staat de technologie niet stil. Het is nu bijvoorbeeld al mogelijk om een montuur te maken in een 3D printer. “Ik zie het gebeuren dat we straks zo’n printer hebben staan en de klant zelf een bril naar wens kan laten maken. Dit soort beleidskeuzes liggen niet altijd bij ons, maar ik denk dat dit soort toonaangevende innovaties niet lang meer op zich laten wachten.” Al met al blijkt dat Anne en zijn vrouw goed zicht op de toekomst hebben.

 

 

 

 

 

 

Openingstijden

Dinsdag09.30 - 18.00
Woensdag09.30 - 18.00
Donderdag09.30 - 18.00
Vrijdag09.30 - 21.00
Zaterdag09.30 - 17.00

Contact informatie

Brinkhorst 21
9751 AS Haren

050 – 537 02 26

fil164@pearle.nl
www.pearle.nl