Poggibonsi

Dames

Poggibonsi richt zich op de modebewuste vrouw die snel bestaande trends oppikt en daar passen mooie draagbare merken als SAMSØE ɸ SAMSØE, Coster, Humanoid en de dameslijn van Maison Scotch bij.

Poggibonsi

Dames

Openingstijden

maandag
13:00 - 18:00
dinsdag
10:00–18:00
woensdag
10:00–18:00
donderdag
10:00–18:00
vrijdag
10:00–20:00
zaterdag
10:00–17:00
zondag
gesloten

WIE?

Sinds 1 januari 2018 zijn Marlous Hamersma en haar man Stephan Pleiter de nieuwe eigenaren van Poggibonsi aan de Rijksstraatweg. Zij namen de modezaak over van de ouders van Marlous: Bert Hamersma en Marianne de Boer. Laatstgenoemden verrichten af en toe nog ondersteunende werkzaamheden. Door hun regelmatige aanwezigheid blijft het een echt familiebedrijf.

Marlous werkte al ruim tien jaar samen met haar ouders in Poggibonsi en heeft zich op die manier het reilen en zeilen van het bedrijf eigen gemaakt. Stephan is sinds 2018 werkzaam in het bedrijf, maar heeft al ruim 24 jaar retailervaring in diverse leidinggevende functies. Ze zijn deze stap vol vertrouwen samen aangegaan.

Stephan: “Het is natuurlijk fantastisch dat je dit met je eigen vrouw kunt doen. Wij hebben allebei onze sterke punten en vullen elkaar daar mooi op aan. We zijn er van overtuigd dat wij samen de ingezette lijn positief kunnen doorzetten en er misschien nog wel een groter succes van kunnen maken. Hoewel dat niet nodig is hoor. Het bedrijf is in de basis gewoon goed.”

WAT?

Poggibonsi richt zich op de modebewuste vrouw die snel bestaande trends oppikt en daar passen mooie draagbare merken als SAMSØE ɸ SAMSØE, Coster, Humanoid en de dameslijn van Maison Scotch bij. Stephan noemt ze ook wel “de snoepjes in ons assortiment.”

Met name de laatste jaren had Marlous een flinke hand in het samenstellen van de collectie. “De afgelopen jaren was voor veel modezaken een moeilijke periode, maar eigenlijk was het ook een hele interessante tijd.” Aldus Stephan. “Doordat niet alles langer vanzelfsprekend was, moest er goed gekeken worden naar zaken als inkoop en merkenbeleid. We hebben steeds nagedacht over de vraag hoe we het bedrijf aantrekkelijk en interessant konden houden. Hierdoor zijn we goed de moeilijke jaren doorgekomen. Bovendien hebben we daardoor een heel sterk merkenpakket.“

WAAR?

Het oorspronkelijke Poggibonsi, waar de winkel naar vernoemd is, is een stadje in het mooie Toscane. Het gelijknamige winkelbedrijf begon zo’n twintig jaar geleden aan de Brinkhorst en is de laatste 10 jaar gevestigd in het ruime pand aan de Rijksstraatweg. Met z’n 350 m2 en stijlvolle inrichting noemen de eigenaren dit heel terecht een mini-modewarenhuis.

HOE?

Inspiratie doen Marlous en Stephan 365 dagen per jaar op tijdens beurzen en in steden als Berlijn en Kopenhagen. Daar kijken ze niet alleen naar de ontwikkelingen bij de merken, maar zeker ook in de winkels en op straat. Verder zijn online media een grote inspiratiebron. Stephan: “Mode moet je op mensen zien. Als het in een rek hangt zegt het nog niks.” Ze kijken wat er internationaal gezien allemaal gebeurt en vertalen dat weer door naar Poggibonsi. “We proberen bovenop de mode te zitten. Soms gebeurt het daardoor dat items het eerste half jaar tot jaar niet willen lopen. Dan zijn we eigenlijk net te vroeg. Maar na een tijdje wordt het toch opgepikt.”

De belangrijkste taak voor de winkelmedewerkers is advies geven. Stephan: “Wij zijn geen verkopers. We zijn adviseurs. De kleding die we aandragen moet passen bij de klant en bij de gelegenheid. Laatst hadden we iemand die kleding zocht voor een belangrijke sollicitatie. Dan zoek je heel specifiek naar items die daar geschikt voor zijn. Wij geven altijd eerlijk advies. We zoeken naar datgene wat bij die persoon past en haar versterkt.”

HOE?

“Het allerbelangrijkste is dat mensen hier blij en tevreden de deur uitgaan. Goed geholpen en met mooie producten. Dat is ons einddoel en dat begint al bij de inkoop. Daar halen we zelf ook onze voldoening uit. Als je het hebt over beleving, dan is het advies bij ons de beleving. Mensen verwachten dat ook bij Poggibonsi. Het is ons sterkste punt. “

“Tevreden klanten komen terug en daardoor hebben we met veel mensen een bijna persoonlijke band gekregen. Je groeit met elkaar mee en bent praktisch deelgenoot van hun leven. Met de mooie momenten, zoals geboortes van kinderen en kleinkinderen. Maar ook in het verlies: ziekte en overlijden. Dat maakt het heel speciaal.”

VERDER?

Ooit is in dit bedrijf gekozen om te concentreren op één zaak. “Wij doen liever één ding heel goed, dan meerdere dingen voor 90%. We staan nog steeds achter die keuze en zullen de huidige visie binnen dit bedrijf positief voortzetten. Uiteraard verweven we daarin wel nieuwe inzichten, zodanig dat het geheel een compleet beeld blijft. We willen blijven verrassen. Zowel op het gebied van de merkencollectie als in het interieur.”

Locatie

Andere bedrijven