Primera Haren

Wie?

Weinigen hadden gedacht dat Jerry de Vrij déze stap zou nemen, toen hij afscheid nam bij de bank waar hij jaren in diverse functies werkte. Een adviesbureau of een bedrijf in de financiële dienstverlening lagen meer voor de hand. Maar Jerry wilde juist iets heel anders. Een bedrijf dat echt bij hem past. Sociaal en servicegericht als hij is, nam hij in juli 2017 de gemakswinkel Primera Haren over van Guus Ennes.

Wat?

Een groot gedeelte van het assortiment van Primera bestaat uit tabak, wenskaarten, cadeaukaarten en lectuur zoals tijdschriften en boeken. Het zijn vaak kleine winkels, waar je gemakkelijk even binnen loopt voor een pakje sigaretten, e-sigaretten of een lot van de loterij. Veel vroegere tabakszaken zijn later overgegaan in de Primera formule.

Hoewel tabak nog steeds de belangrijkste trekker is, hebben zaken als Primera wel een oudere klantengroep. Door natuurlijk verloop is dit wel een aandachtspunt voor de toekomst. Jongeren roken minder en dankzij strenge regels is het voor de jeugd moeilijker geworden aan rookwaren te komen. Ook Primera Haren controleert consequent op leeftijd.

Vandaar dat Jerry het servicepakket heeft uitgebreid met een pasfotoservice en een stomerijservice. Daarnaast is Primera Haren officieel DHL afhaalpunt, waar mensen pakketjes kunnen ophalen en retourneren. Jerry vertelt: “De grootste uitdaging voor de toekomst is om ook de jeugd te binden aan de winkel. Vroeger ging ik als accountmanager naar klanten toe. Nu moet ik ze hier binnen zien te krijgen. Dat is een andere manier van werken, maar wel leuk om mee bezig te zijn!”

De jeugd die wel binnenstapt, komt meestal gericht voor het grote assortiment cadeaukaarten die Jerry verkoopt. Vooral de Paysafecard, waarmee je veilig online – zonder creditcard – games, films en media kunt aanschaffen is populair.

Waar?

Primera winkels staan bekend om hun kleine oppervlakte. De zaak aan de Rijksstraatweg heeft een winkeloppervlak van ongeveer 50m2. Soms vind Jerry dat wel eens jammer omdat hij op die manier niet veel ruimte heeft voor speciale aanbiedingen of thematafels. Misschien dat hij daarom in de toekomst het aantal vierkante meters uitbreid of anders gaat indelen. Maar dat is nu nog niet aan de orde.

Hoe?

Samen met twee parttime medewerkers en soms wat hulp van zijn vrouw draait Jerry de winkel. Jerry vertelt: “De persoonlijke benadering maakt het leuk. Veel klanten komen hier een paar keer per week voor hun pakje sigaretten of doosje sigaren. Sommigen zelfs dagelijks. Met de meesten heb je wel even een praatje. Over een gebeurtenis in het dorp. Of juist over iets persoonlijks. Soms moet iemand zijn hart gewoon even luchten.”

“Kijk, in de prijs zit ’t hem niet. De prijs van een staatslot is hier gelijk aan die in de supermarkt. Maar door service en vriendelijkheid probeer ik een omgeving te creëren die de klanten waarderen. Zo heb ik een klant die onlangs geopereerd en slecht ter been is. Hij kwam altijd voor een kistje sigaren en de Televizier. Nu belt hij op dat hij er aan komt en zodra hij met de auto voor de deur staat, breng ik hem zijn ‘vaste recept’. Hij hoeft de auto niet meer uit. Dat is net het stukje extra service die we kunnen geven en die klanten ook waarderen.”

“Ik heb wel eens iemand gehad die per ongeluk de code op zijn Netflix cadeaukaart helemaal had weggekrast. Ik heb toen de klantenservice opgebeld om te kijken hoe diegene de code toch kon achterhalen. Uiteindelijk was het allemaal geregeld en kreeg die klant de code per email. Ze waren helemaal verbaasd dat ik die moeite wilde doen en ze niet naar huis stuurde met een telefoonnummer.”

Waarom?

“Aandacht voor de klant, weten waar hij voor komt. Dat vond ik vroeger bij de bank al leuk. Soms heb ik hun bestelling al klaar staan op de toonbank als ze binnenstappen. Laatst belde een collega ondernemer hier in het dorp. Hij had geen tijd om langs te komen. Dan breng ik het gewoon even naar hem toe. En op de terugweg bracht ik een pakketje voor hem naar het postkantoor. Iedereen heeft het druk. Als je dan zo kunt helpen, maak je het voor jezelf ook alleen maar leuker. Vriendelijkheid kost helemaal niets!”

Verder?

Jerry heeft veel klanten overgenomen van zijn voorganger, die jarenlang een sigarenzaak had in het dorp. Twee daarvan hielpen altijd op zaterdagochtend met het openen van de zaak en dat doen ze nog steeds. Jerry: “Toen ik stage liep bij Guus heb ik ze leren kennen en we hadden direct een goede klik. We drinken samen een kopje koffie, kletsen wat, openen de winkel en daarna gaat de een naar zijn eigen zaak hier in het dorp en de ander terug naar zijn vrouw. Geweldig dat die traditie zo voortgezet wordt!

 

 

Openingstijden

Maandag12.30 - 17.30
Dinsdag09.00 - 17.30
Woensdag09.00 - 17.30
Donderdag09.00 - 17.30
Vrijdag09.00 - 17.30
Zaterdag08.30 - 17.00R

Contact informatie

Rijksstraatweg 149
9752 BD Haren

050 – 534 80 04

www.primera.nl