Rabobank Haren

Wie?

Steeds meer bankzaken worden tegenwoordig online geregeld. Zij die daar wat hulp bij willen, kunnen terecht bij de vestigingen van de Rabobank waar altijd iemand klaarstaat om te assisteren en te adviseren. Bij de Rabobank-vestiging in Haren is Ingrid Huizinga, adviseur Dagelijkse Bankzaken, al jarenlang een bekend en vertrouwd aanspreekpunt.Ingrid: “Wij helpen klanten bij diverse bankzaken. We openen of sluiten rekeningen, bieden hulp bij mobiel bankieren en assisteren bij het afsluiten van een lening via het internet. Eigenlijk zijn wij het eerste aanspreekpunt voor veel vragen. Meestal kunnen we die meteen beantwoorden, anders verwijzen we door naar collega’s die hen verder kunnen helpen.”

Wat?

Rabobank Haren is een vestiging van Rabobank Stad en Midden Groningen. Het gebied is opgedeeld in vier marktteams, waaronder marktteam Haren. De marktteams zijn ontstaan om de Rabobank dichterbij de klant te brengen. Medewerkers van de Rabobank zijn lid van verenigingen, gaan naar netwerkbijeenkomsten en nemen deel aan projecten die spelen in het desbetreffende marktgebied. Hierdoor staan ze toch dicht bij de samenleving en weten ze wat er speelt.

Ingrid neemt bijvoorbeeld deel aan de noordelijke alliantie Veilig Financieel Ouder Worden. Dit samenwerkingsverband, tussen diverse instanties en de overheid, moet financieel misbruik van ouderen voorkomen en inperken.

Ingrid: “Wat wij horen over financieel misbruik is slechts het topje van de ijsberg. Er rust nog een groot taboe op. Want vaak zijn de plegers familieleden, buren of kennissen, maar ook zorgverleners of vrijwilligers. Wij richten ons op het herkennen, voorkomen en bespreekbaar maken van misbruik. Als de oudere afhankelijk is van diegene die het misbruik pleegt, kunnen beperkende maatregelen een doeltreffend middel zijn.”

Wat ook nuttig is, is het project Bank voor de Klas. Ingrid gaat eens per jaar naar de hoogste groepen van de basisschool en doet daar samen met de leerlingen de Cash Quiz: een online kennistest die door middel van filmpjes en vragen de financiële kennis van de leerlingen test. Hierdoor leren ze al op jonge leeftijd veel over geld en zelfredzaamheid.

Waarom?

‘Growing a better world together’. Zo luidt de missie van de Rabobank. Rabobank presenteert zich als een bank die met moed en daadkracht bijdraagt aan het oplossen van maatschappelijke problemen in de samenleving. Zo zijn ze ook actief met het project Day for Change, waarbij middelbare schoolleerlingen door middel van een microkrediet en goed ondernemerschap geld kunnen verdienen voor een goed doel. Ingrid: “Je staat er versteld van hoe ondernemend die kinderen zijn!”

Maar ook op de achtergrond werkt de organisatie hard aan een betere toekomst. Ingrid: “De Rabobank heeft speciale leningen voor innovaties op het gebied van duurzaamheid. Eigenlijk doen wij dit al jarenlang, maar communiceerden we daar weinig over. Wij zijn naar mijn mening jarenlang veel te bescheiden geweest.”

Hoe?

De marktteams geven zelf invulling aan de doelen van de bank. Ingrid: “Wij zijn een coöperatie en ooit begonnen als boerenleenbank. Dat zie je nog steeds terug in de manier van werken. Wij willen graag helpen en mensen verbinden. Daarom organiseren we ook regelmatig kennisbijeenkomsten voor diverse doelgroepen. Dat kan gaan van een avond voor ondernemers tot een pizzasessie met studenten.”

“Dit soort projecten zijn voor ons ook heel leuk om te doen. Wij krijgen er mega-veel energie van! Het is fijn om bij te dragen aan het maatschappelijk nut en mensen te helpen. Natuurlijk, er moet geld verdiend worden. De schoorsteen moet gewoon roken. Maar niet alles hoeft commercieel te zijn.”

Waar?

Op de vestiging aan de Rijksstraatweg kunt u pinnen, internetbankieren, geld storten én natuurlijk diverse vragen stellen. Ingrid: “Wij helpen sommige mensen met pinnen, ook als ze bij een andere bank bankieren. Ook zij die wel zelfstandig kunnen internetbankieren, maar het fijn vinden om af en toe een vraag te kunnen stellen, kunnen hier terecht.”

Verder?

Zoals gezegd is de Rabobank een coöperatie waar je lid van wordt. Dit houdt in dat leden mee kunnen praten door middel van de ledenraad, maar ook dat de bank daardoor nog steeds dicht bij de klant staat. De Rabobank heeft dan ook een eigen ledenmagazine: Dichterbij.

Ingrid: “De Rabobank is natuurlijk een grote bank, maar wij zijn vrij gewoon gebleven. Veel mensen zijn al heel lang bij ons. Soms vertellen senioren dat ze al van kinds af aan klant bij de Rabobank zijn. Zij vinden het mooi dat wij nog steeds bestaan en dat we er nog steeds voor ze zijn. Ondanks dat steeds meer kantoren sluiten, zijn wij nog steeds dichtbij.”

 

 

Openingstijden

Maandag13.00 - 18.00
Dinsdag10.00 - 18.00
Woensdag10.00 - 18.00
Donderdag10.00 - 18.00
Vrijdag10.00 - 18.00

Contact informatie

Rijksstraatweg 217
9752 CA Haren

050 – 586 86 86

www.rabobank.nl