Henriette Kooi – of mevrouw TOF voor de kinderen – begon ooit als drogist haar winkelloopbaan. Ze stroomde steeds verder door naar hogere functies, maar miste het contact met de klanten. Zoals ze het zelf omschrijft is ze een echt “winkeldier”. Toen de kinderen oud genoeg waren en er een geschikt winkelpand te huur kwam greep ze haar kans en sprong ze in het diepe.
Henriette vertelt: “Ik had geen ervaring met kinderkleding, behalve dat ik zelf vaak kleren naaide en een grote interesse in mode heb. Maar ik moest het gewoon nú doen. Gelukkig gaat het heel erg goed en groeien we zelfs een beetje uit ons jasje. Dat veel kinderen mij inmiddels mevrouw TOF noemen is spontaan ontstaan, maar het is fantastisch toch? Ze hoeven me trouwens helemaal geen mevrouw te noemen hoor. Maar het is waarschijnlijk makkelijker dan Henriette.” Ze vertelt het met een lach.
“Alles wat hier hangt zoek ik zelf uit. Daarbij kijk ik naar de mode, maar die is niet doorslaggevend. Doodshoofden zie je hier niet. Ook niet als ze in de mode zijn. Die kies ik namelijk niet. Alle jurkjes, shirtjes en broeken worden met zorg uitgezocht en ik denk dat ik goed weet wat de klant wil. Daarbij probeer ik een zo breed mogelijk aanbod te hebben, zodat niet heel Haren in hetzelfde jurkje loopt.”
Ook in de prijzen zoekt ze naar de breedte. “Ik heb voor iedere portemonnee iets in huis. Ik verkoop shirts van 10 euro tot 35 euro. Een tiener T-shirt kost 12,99. Kortom: hele normale prijzen.” Zeker voor merkkleding.
Leuke merken heeft ze dan ook genoeg in huis. Voor de allerkleinsten zijn de kleertjes van Noppies en Feetje erg populair. De wat oudere kinderen kunnen goed slagen met de leuke merken Z8 en Tumble & Dry. Toen Henriette op Facebook postte dat ze ook Levi’s ging verkopen, werden met name de tieners erg gelukkig.
Voor degenen die niet naar de winkel kunnen komen, heeft Henriette een webshop ontwikkelt. Ongeveer 90% van haar daadwerkelijke assortiment is daarop te vinden. Henriette: “We verkopen veel via de webshop, maar je merkt ook dat mensen zich online oriënteren voor ze naar de winkel komen. Dat is natuurlijk veel efficiënter met kinderen.”
Om dezelfde reden mogen medewerkers niet aan de klant vragen of ze kunnen helpen. “Vaak komen hier moeders alvast rondsnuffelen, voor ze in het weekend met de kinderen komen. We groeten altijd en laten ook weten dat we willen helpen als het nodig is, maar ik wil mensen niets opdringen. Ze moeten zich hier op hun gemak voelen.”
Samen met vaste medewerker Esther en een weekendkracht is Henriette zelf veel op de werkvloer te vinden. “Dat vind ik het leukste. Daarom wil ik ook niet uitbreiden of meerdere filialen. Dan ben je aan het managen, terwijl ik juist het contact met de klanten en de inkoop het leukste vind om te doen.”
Voor al het werk achter de schermen krijgt ze hulp van haar man, die dat combineert met zijn full-time baan. “Mijn man doet de administratie en heel veel voor de webshop. Hij vind dat leuk en is er ook goed in. Ik hoef eigenlijk alleen maar de dingen te doen die ík leuk vind!”
Maar ook de rest van de familie helpt graag mee aan het succes van de kinderkleding winkel. “Mijn puberdochter helpt in vakanties en bij drukte wel eens mee in de winkel. Mijn schoonmoeder maakt vaak de beveiligingen vast aan de kleding en mijn zoon doet technische en praktische klusjes zoals het reinigen van de gevel.”
TOF Kinderkleding begon in 2011 aan de Rijksstraatweg 131, vlak bij het Raadhuisplein. “Vroeger zat daar ook een bekende kinderkledingwinkel: Sammie Kinderkleding. Daarna heeft het nog andere functies gehad, maar het moest gewoon zo zijn dat er weer een kinderkledingwinkel in kwam.” In 2021 verhuisde Henriëtte naar een groter pand in winkelcentrum de Brinken, waar ze niet alleen veel meer ruimte kreeg, maar ook nog eens dicht bij de Intertoys zit. “In het pand aan de Rijksstraatweg had ik een heel goed contact met mijn buren. Ik ga ze ook echt missen. Maar hier in de Brinken is het contact nu ook al supergoed. Ik ben door de collega’s én de bewoners boven de winkel heel hartelijk ontvangen!”
Henriette is zich erg bewust van het feit dat je het met elkaar moet doen. Met je buren, met de andere ondernemers in het dorp. “Goed contact met de buren is zo belangrijk. Ik haal iedere zaterdag mijn krantje hier bij de Primera. Daar wordt hij niet rijk van, maar je spreekt elkaar wel even en weet wat er gaande is.”
Met schoenenwinkel Ziengs heeft ze een langdurige samenwerking. “Wij hebben hun schoenen in de winkel staan met een bordje erbij en andersom hebben zij onze kleding in de winkel. Ook met de Fashion Dag traden we samen naar buiten. Ik zou wel meer van dat soort samenwerkingen willen hoor! Misschien een keer een leuke moeder-dochter metamorfose met een damesmodezaak.”
Henriette benut de combinatie online-offline heel erg goed. Zo kunnen klanten die online winkelen of thuis met vragen zitten, appen met de TOF mobiel. Dat is sneller dan mailen en makkelijker voor degene in de winkel om te beantwoorden. De foto’s en acties die op Facebook geplaatst worden, krijgen ook altijd veel reacties.
Maar soms is ouderwetse mond-op-mond reclame nog het allerbeste. Henriette: “Toen we de Crazy Christmas Days organiseerden, kwamen er zelfs kinderen met natte haren binnen. De ouders hadden bij de zwemles gehoord hoe druk het was. Het was ook gekkenhuis. De rijen stonden tot achter in de winkel en ook de volgende ochtend stond er een rij toen we opengingen. Ik was kápot na die dagen. Maar het was ook fantastisch!”