Ziengs Schoenen, ooit opgericht door Berend Ziengs, bestaat al sinds 1946. Het bedrijf begon ooit in Assen en telt nu maar liefst 79 winkel door het hele land. Het is een echt familiebedrijf waar kwaliteit en service voorop staan. Sinds 2013 is Richard Budde storemanager van Ziengs Haren en daarmee een bekend gezicht in het ‘Harense’.
Ziengs heeft een ruim assortiment kwaliteitsschoenen van maar liefst 80 merken! Van casual tot klassiek en van outdoor tot sportief: bij Ziengs kan iedereen slagen. Een belangrijke doelgroep is dan ook gezinnen. Vader, moeder én de kinderen vinden bij de schoenenzaak allemaal een schoen die bij hun past.
Een grote kracht van Ziengs zijn de private labels. Merken die alleen bij Ziengs verkocht worden zoals het kindermerk Muyters. Voor de dames heeft het bedrijf de eigen merken Cellini, Linea Zeta, Ann Rocks en Feyne. Voor de heren Outfielder, Invinci en Signatura. Maar ook bekende reguliere merken zijn bij Ziengs te koop zoals Floris van Bommel, Skechers, Timberland en Bunnies. Om maar een paar namen te noemen.
Ziengs staat bekend om zijn ruime assortiment kinderschoenen. Omdat goede schoenen heel belangrijk zijn in de kinderjaren, heeft het bedrijf een kinderspecialist in de winkels én worden de verkopers ieder jaar bijgeschoold tijdens de kidsspecialisten-dag.
Richard vertelt: “We volgen veel trainingen, en een groot deel daarvan zijn gericht op kinderschoenen. Het meten van de juiste maten, beoordelen hoe een kind loopt op de schoen en waar je op moet letten bij het passen. Dat komt allemaal aan bod.”
Hoewel Ziengs een landelijke keten is, vindt het bedrijf lokaal ondernemerschap erg belangrijk. Richard zoekt dan ook bewust de samenwerking met andere ondernemers, zoals TOF Kinderkleding. “Wij etaleren kleding van TOF in onze winkel en zij gebruiken weer schoenen van ons bij hun paspoppen. Ook tijdens de modeshow in het dorp traden we gezamenlijk naar buiten. Dat was een groot succes!”
Voor kinderen moet een bezoekje aan Ziengs een leuke ervaring zijn. Daarom kunnen ze lekker spelen in de kinderhoek en krijgen ze na afloop een muntje om een cadeautje uit een automaat te halen. Richard: “We willen graag dat ze het leuk vinden om te komen en met de juiste schoenen naar huis te gaan.
Maar niet alleen kinderen krijgen speciale aandacht bij Ziengs Haren. Richard vertelt: “Soms ga je in je enthousiasme wel eens wat ver, maar ik vind het leuk om mensen te laten zien hoe mooi hun schoenen weer kunnen worden met de juiste verzorgingsproducten. Dan poets ik dus inderdaad hun oude schoenen even op. Ik heb ook wel eens iemand thuisgebracht die een lege accu had op zijn elektrische fiets. Dat hoeft niet, maar ik vind het leuk om te doen. Oorspronkelijk kom ik uit de horeca en die servicegerichtheid zit nou eenmaal in me.”
Ziengs is sinds eind jaren negentig gevestigd in Haren aan de Rijksstraatweg. Een paar jaar geleden kreeg het pand nog een volledige metamorfose. De buurman, Molenkamp Schoenenmode, verkoopt ook schoenen, maar volgens Richard zitten ze niet in elkaars vaarwater: “Onze buren hebben een heel ander merkenaanbod. Eigenlijk versterken we elkaar alleen maar omdat we hierdoor veel meer keus in Haren hebben dan in de omliggende dorpen. Maar…” vertelt hij lachend: “Ik hoop natuurlijk wel dat ze uiteindelijk bij ons kopen!”
“Het is misschien niet mijn eigen winkel. Maar zo vóelt het wel! Ik ben gedreven en wil het allerbeste uit dit bedrijf halen. We zijn als team enorm gegroeid de laatste jaren en vooral op het gebied van service hebben we veel bereikt. Daar ben ik trots op.”
De gunfactor is daardoor ook groot in Haren aldus Richard: “Mensen kunnen dezelfde schoenen natuurlijk ook online bestellen, maar komen toch speciaal hier naar toe omdat ze hier net dat stukje extra service krijgen. Dat is fijn. Haren is gewoon een fijn dorp, met een heel leuk publiek!”
Ondanks dat Richard natuurlijk liever klanten in de winkel ziet, is de webshop van Ziengs wel een belangrijk pluspunt van het bedrijf. “Zonder de webshop zou ik ze misschien weg moeten sturen. Nu kunnen ze toch instore bestellen en hebben ze de schoenen de volgende dag in huis. Bovendien kunnen klanten online oriënteren dankzij de webshop. Zo versterken de online en de fysieke winkel elkaar.”